بسیاری با فیلترینگ تلگرام و «پیام‌رسان داخلی» طنازانه برخورد کردند شوخیش هم بده!

همدلی| اظهارات چندی پیش علاءالدین بروجردی پیرامون فیلتر شدن تلگرام تا پایان فروردین و اینکه «این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده و تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد» و نیز اظهارات ضد و نقیضی که در پی آن مطرح شد واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی موجب شد. کاربران توئیتر با هشتگ‌هایی نظیر #تلگرام، #فیلترینگ_تلگرام، #نه_به_فیلترینگ_تلگرام، #پیام‌رسان_داخلی، #پیامرسان_داخلی، #بالاترین_سطح، #فیلترشکن و ... به انتقاد از این موضوع پرداختند. بسیاری از این توئیت‌ها حول این مسئله بود که پیام‌رسان‌های داخلی امنیت کافی ندارند و این احتمال که اطلاعات شخصی شهروندان در اختیار نهادهای نظارتی قرار بگیرد وجود دارد. در همین‌راستا طی چند روز گذشته تصویری از قطعه کدی کامپیوتری دست به دست می‌شود که گفته شده است قطعه کدهای برخی پیام‌رسان‌های داخلی است. کاربری به نام milad nouri – که خود را توسعه‌دهنده‌های اپلیکشن‌های موبایل معرفی کرده است – با اشاره به نام کاربری(منشن) وزیر ارتباطات توئیت کرد: «به درخواست دوستان اپلیکیشن سروش رو بررسی کردم. سروش از شماره موبایل افراد به عنوان آی‌دی استفاده کرده و در پاسخ وب‌سرویس‌ها، شما می‌توانید شماره موبایل مدیر کانال و اعضای گروه‌ها رو مشاهده کنید که از نظر امنیتی فاجعه است. بعنوان مثال: موبایل ادمین کانال آقای جهرمی».
از زاویه فنی نیز توانایی‌های پیام‌رسان‌های داخلی نیز به چالش کشیده شده است. از جمله عکسی منتشر شده است که منتشرکنندگان مدعی هستند به دلیل افزایش درخواست به پیام‌رسان ایتا بوده است.
برخی کاربران توئیتر نیز از این گفته‌اند که فیلتر کردن تلگرام تنها به استفاده بیشتر شهروندان از فیلترشکن منجر خواهد شد. این کاربران مدعی شدند فیلتر تلگرام به سرنوشت قوانینی مانند ممنوعیت ویدئو و ماهواره دچار خواهد شد. از جمله Nima Akbarpour توئیت کرد: «برخی از مسئولان فکر می‌کنن با #فیلترینگ_تلگرام مردم مجبور می‌شن به سمت پیام‌رسان‌های داخلی برن. اما مردم به سمت #فیلترشکن خواهند رفت. البته برای اثبات حرفشون حاضرند دست به هر کاری هم بزنن‌. مثلاً آمارسازی کنند اما خودشون هم در نهایت فیلترشکن نصب می‌کنن و میان #تلگرام. بعد از چند دهه هنوز متوجه نشده‌اند که با ممنوعیت و پاک کردن صورت مساله، مشکلشون حل نمی‌شه.»
گرچه برخی دیگر چنین ادعایی را به چالش کشیدند. کاربری نوشت: «استدلال برخی این است که فیلتر #تلگرام شکست می‌خورد. اما واقعیت این است که گروه بزرگی بعد از فیلتر تلگرام از آن محروم می‌شوند و به هر دلیل سراغ فیلترشکن نمی‌روند. توییتر هم با فیلتر و بی فیلتر، تفاوت جدی دارد. در نهایت، فیلتر یک سانسور شدید است و نشانه روشن فقدان آزادی بیان.»


برخی دیگر «دغدغه تلگرام» در میان مسئولان را به چالش کشیدند. کاربری به نام «مصطفا» نوشت: «من فکر می‌کردم دغدغه مسئولین در سطوح بالا الان می‌بایست مشکلات بیکاری، صندوق‌های بازنشستگی، آب، محیط زیست، نظام بانکی، جذب سرمایه‌گذار خارجی، تدبیر در عملکرد و استراتژی سیاست خارجه برای مهار رقیبان و... باشه، نه #فیلترینگ_تلگرام که البته «خود غلط بود آنچه می پنداشتم»».
مریم عبدی هم در توئیت خود به بحث امنیت روانی این تصمیم اشاره کرد. «بروجردی گفته تا آخر فروردین فیلتر میشه. سبحانی‌فر گفته زمان دقیق‌اش معلوم نیست. با این اخبار امنیت روانی مردم را مخدوش نکنید».
کاربر دیگری به نام «آقای دیپلمات» از همین زاویه به موضوع پرداخت. «قشنگ یک پلن رو اجرا میکنن هر سری اول یکی میاد میگه فیلتر می‌کنیم نیم ساعت بعد ... بعدی در هیبت ناجی میاد میگه چرا امنیت روانی رو بهم می‌زنید زمان فیلترش مشخص نیست که؛ فکر میکنن مشکل ما ماه فیلتره؟»
بحث «آزادی انتخاب» دیگر محوری بود که در انتقاد به این تصمیم مطرح شد. «خلق‌الساعه» بودن تصمیمات محور دیگری بود که در برخی اظهارنظرها مطرح شد. کاربری به نام Opium نوشت: «حالا که ما بات درست کردیم اعضای کانالمون رفت بالا، حالا میخوای تلگرام رو ببندی؟ جوان ایرانی برای چند روز آینده‌اش تصمیم بگیره که ... نشه توش؟»
در مقابل این جریان انتقادی، دسته‌ای دیگر از کاربران – که عموما در توئیتر به نام «ارزشی» خطاب می‌شوند – با استفاده از هشتگ‌های #حمایت_از_تولید_داخلی، #بله، #سروش، #آی_گپ، #ایتا(اشاره به نام پیام‌رسان‌های داخلی) به حمایت از این تصمیم پرداختند. کاربری به نام «امیرحسین کریمی» نوشت: «یکبار برا همیشه "شمایی که از #پیام‌رسان_داخلی میترسی" تخلفی داری یا در گروه های منافق و مخالف امنیت هستی؟! دنبال فساد اخلاقی و رفتاری و جنسیتی هستی؟! و الا ترسی نداره همونطور که دارین از خطوط ایرانی استفاده میکنین. در ضمن قرار بر پیگیری باشه در پیامرسان خارجی هم ممکنه. #نترررررس»
کاربر دیگری به نام «ابن میثم» از همین زاویه به قضیه نگاه کرد.
طنازی با «پیام‌رسان داخلی»
گرچه بسیاری اظهارنظرها پیرامون این موضوع «جدی» بود اما مطابق دیگر تصمیماتی از این دست، بسیاری از کاربران با این موضوع با زبانی طنز برخورد کردند.
کاربری به نام «کیخون» نوشت: «لابد اون بزرگوار
(علاءالدین بروجردی) فکر کرده پیام‌رسصان هم مثل پیکان و پراید می‌مونه که مردم مجبور باشن از داخلی‌ش استفاده کنن.» امنیت
پیام‌رسان‌های داخلی از جمله درون‌مایه‌هایی بود که خیلی در اظهارنظرها تکرار شد.
کاربری به نام «گرگ بیابان» نیز از همین زاویه به موضوع نگاه کرد. «با توجه به فیلتر کردن تلگرام و اجبار به استفاده از پیام‌رسان داخلی، الان بهترین ایده بیزینس تربیت کبوتر نامه بره. درسته کنده، اما از سروش قابل اعتمادتره. تازه اگه طرف خواب باشه کبوتر بیدارش میکنه مطمئن میشیم مسج سین شده.»
کاربری به نام «زکی پدیا» هم نوشت: «تلگرام فیلتر بشه فقط برامون جایگزینش رو مشخص می‌کنن یا اینم مشخص می‌کنن توش
چی بگیم؟»
برای کاربر دیگری به نام «حسین کیا» نام پیام‌رسان «سروش» سوژه طنز بود. نوشت: «کاش اسم این پیام رسان داخلی رو به جای سروش میزاشتن رحیم پور ازغدی بهش بیشتر میومد»